Sunday, October 17, 2010

Kembali mewarnai di dada tulisan

Salam Emas

Mohon dimaafi atas penyepian The Goldbanker (TGB)  di arena penulisan selama beberapa bulan kebelakangan ini. Bukanlah bermakna TGB terus-terusan sunyi daripada urusniaga emas, bahkan jutaan syukur ke hadrat Illahi Rabbi atas segala kurnian-Nya yang tidak pernah putus ke atas  kami, bukan sahaja rezeki berupa pendapatan tambahan malah ilmu yang tak henti-henti diilhamkan kepada kami itu sangat2 berguna & tiada tara harganya. Setelah hampir setahun TGB dalam arena emas, Alhamdulillah, walaupun jauh sekali untuk digelar "expert", namun sekurang-kurangnya TGB sentiasa perolehi ilmu2 baru & pengetahun yang semakin meluas dalam industri emas, khususnya di Malaysia. Perumpamaan "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih" benar2 menunjukkan buktinya.

Selama 'kehilangan' TGB di dada maya, Alhamdulillah, jualan goldbar sentiasa ada. Sedikit atau banyak, itu lumrah alam. Syukur, kerana makin hari makin ramai yang sedar & dapat membedakan mana satu "wang yang sebenar" atau "what the real money is". TGB sentiasa bersemangat untuk menjelaskan segala kemusykilan tentang emas pada masyarakat sekeliling. Untuk itu, belian sekecil 1 Dinar dilayan setaraf dengan belian 1 kg goldbar, malahan jika "potential customer" ingin bertemu 2 mata sekadar untuk bertanya tentang pelaburan emas, juga tak ditolak oleh kami, Inshaallah.

Ekoran daripada artikel Public Gold yang telah dipaparkan dalam akhbar Harian Metro pada 23 September yang lalu, saya mendapat banyak panggilan berkenaan emas. Walaupun mungkin tidak sebanyak yang diterima Jutawan Emas & Pokli, tapi bagi saya yang baru setahun jagung berkecimpung ini, itu sudah cukup  menggalakkan.


Nama saya pada testimoni ke-5 (Noorzilawati bt Menong)

Sehingga ke hari ini, saya masih mendapat panggilan emas, dan entah mengapa, antara panggilan2 itu, ramai yang datangnya dari Johor. Saya kira mungkin orang2 Johor sudah 'terjangkit' semangat 'berbisnes' orang Singapore agaknya. Itu satu kesedaran yang amat baik. Tahniah pada orang2 Johor.

Daripada panggilan2 tersebut, amat sedikit bilangannya datang dari orang yang sudah ada pengetahuan tentang pelaburan emas. Rata-rata benak fikirnya masih kosong & tercari-cari apa itu pelaburan emas, bagaimana ia dikatakan lebih baik & mampu menjana pulangan pelaburan yang tinggi. Ramai juga, bahkan hampir kesemuanya kedengaran tidak tahu & sedar tentang "the real market of gold investment, particularly in Malaysia". Ramai juga yang nampaknya lebih suka duduk diam & mengharapkan orang lain untuk menguruskan pelaburan mereka. Maaf saya katakan, inilah punca sebenar ramai antara kita, orang Melayu khususnya yang ketinggalan dalam menjana keuntungan dalam pelaburan, apa jua jenis pelaburan. Sikap tidak ingin ambil tahu, tidak ingin menimbal ilmu dengan sendiri, adalah sebab mengapa kita sering ditipu oleh kononnya "wealth advisor" yang bertanggungjawab melaburkan wang bagi pihak pelabur. Kerana hal yang sedemikian jugalah, sering kita dengar rungutan, "saya melabur RM300,000 dalam skim X, 3 tahun hanya dapat RM300 sahaja. Tak berbaloi sungguh menunggu!". Paling sedih, jangankan laba, rugi lagi yang dapat. Jangan dulu menuding jari, pandang dalam diri sendiri. Apa silapnya.


PENDEKATAN BARU OLEH THE GOLDBANKERS (BANK EMAS)

Bukan cuba lari dari tanggungjawab, tetapi sudah sampai masanya kami merasakan orang kita harus berani memilih & membuat keputusan dengan sendiri. Bukan diarah untuk memilih masa depan sendiri. At the end of the day, profit or loss, it is YOU who will get it. Justeru, saya & suami telah sepakat untuk menerangkan situasi sebenar tentang pelaburan emas dalam konteks Malaysia kepada pembeli & bakal pembeli emas. Secara hakikatnya, inilah tugas saya iaitu mendidik masyarakat tentang pentingnya pelaburan emas untuk masa depan & menerangkan kondisi2 sebenar dalam arena ini supaya pembeli tahu & boleh membuat perbandingan sendiri serta pilihan yang tepat sebelum membeli.

::TELL THE TRUTH::
::LET CUSTOMER TO DECIDE::
::LET THEM TO TAKE RESPONSIBILITY IN THEIR INVESTMENT::

Bagi pelabur yang bijak & tidak hanya mengikut trend, mereka akan bertanya, 
  • Apa sebenarnya the real gold market in Malaysia?
  • Mengapa ada banyak harga emas yang berbeza, kedai emas, Public Gold, di televisyen dsbgnya.
  • Apa pilihan yang saya ada andaikata Public Gold tutup?
Makin banyak anda membaca, akan keluar lebih banyak soalan2 cepu emas yang kadangkala tak terjawab oleh Dealer2 ini.

Inshaallah, di lain lembaran, saya akan kongsikan beberapa perkara asas yang penting anda tahu sebelum melabur dalam emas.

Jadilah pelabur emas yang bijak!


No comments: