Saturday, January 9, 2010

10 Years Gold Price

Salam..
Bawah ni adalah graph harga gold for the last 10 years. Pada tahun 2000, harga baru mencecah 300 USD per ounce. Sama lah time kami kahwin dulu pun, tahun 2002, harga masa tu tak sampai 300USD pun. Tapi masa tu, saya memang tak minat emas. Dari kecik, saya memang bukan peminat emas. Maksud saya, barang kemas. Ye lah, dulu-dulu jarang dengar pasal jongkong emas, kalau ada pun, bagi saya orang2 kaya aje yang ada, sebab bila sebut 'jongkong', saya selalu terbayangkan yang tebal seketul tu (berat 15kg-saya baru tahu!!). So, duit hantaran pun last2 saya habiskan bershopping di sana sini, kebetulan masa tu selalu ke luar negara, di tambah pulak saya still bekerja (makan gaji) time tu. Emak, kakak saya pesan suruh beli barang kemas dgn duit hantaran, tapi saya kata, "ishh takde benda lain ke diorang ni. Ada duit sikit, emas..ada lebih sikit,emas..Mami jarum betul lah.."

Sekarang??? Saya tabik spring kat mana2 mami jarum termasuk lah Mommy saya sendiri!!! Huarrghhhhhh rasa macam nak gi bodek dia minta brg2 kemas tu, anakmu ini nak lebur tukar pada jongkong emas lahhhhhh.......!!!

Alkisahnya, sekarang saya tetap TAK SUKA barang kemas. Saya lebih suka manik koran untuk berhias. Kalau ada pun, sikit2 white gold & platinum jewelry masa hantaran kahwin dulu. Itupun, dlm setahun boleh bilang dengan jari berapa kali saya pakai.

Tapi, saya terlopong sudahhhhh.. Kalau dulu saya beli emas, dan berganda-ganda value emas saya naik. Tengok sahaja graph harga emas untuk 10 tahun lepas di bawah ni..daripada 300USD/ounce sekarang dah 1137 USD!!!! Mak aiii...

Namun, Alhamdulillah, Allah telah tunjukkan jalan pada saya & suami, untuk melabur dalam emas fizikal pada tahun ni. Saya kira, this is the aggressive kick-start for 2010 for us! With the historical price data of gold for the past 10 years, I think it is the right decision to invest in gold.

10 year gold price per ounce
Source: http://www.goldprice.org/gold-price-history.html#10_year_gold_price

No comments: