Saturday, January 23, 2010

Pengalaman nak jual barang kemas..

Salam emas semua!!

Semalam kami bawa rantai Mak, (rantai hadiah kahwin dia dulu2) ke Public Gold. Mak kata nak check harga sebab dia nak gadai atau jual untuk tukarkan dengan gold bar. Kami memang ke Public Gold semalam sebab nak collect 4 keping gold bar 50gram, makcik saya beli. (Alhamdulillah). So, sampai sahaja saya suruh Vincent timbang & check purity rantai tu.

***(sorry,tetiba ada problem nak upload gambar,will be uploaded later)***

Result:
Berat : 65.5 gram
Purity : 850

Saya tanya Vincent, berapa PG boleh ambil. Vincent pun calculate, then dia jawab RM5700+. around RM87/gram untuk harga emas 850. (85% kandungan emas).

Saya rasa Mak mesti suka, sebab time dia beli dulu mesti harga rantai tu tak sampai RM2000 pun..hehe

Seterusnya kami ke Giant Mall Shah Alam. Masuk-masuk je terus nampak Kedai Emas Wah Chan..apa lagi,bila lagi nak kutip experience kan. Jumpa SA, tunjuk emas tu kat dia & minta dia check purity.

SA tu test manually, asah-asah dekat satu batu hitam pastu titikkan solution, tunggu seminit then dia cakap itu emas 916. Wow, PG guna test meter pun baru 850, macam mana dia boleh kata ini 916..ini sudah untung, fikir saya. (sebab harga 916 memang jauh lebih tinggi daripada 850-walaupun jauh di sudut hati saya lagi confident dengan PG)

Saya tanya harga, dia terus tanya balik, "ada resit tak?"

"Mana ada kak, rantai ni dah berpuluh tahun, hadiah kahwin mak saya. Kalau ada pun, sure anai-anai dah makan punye."

"Oh,kalau ada resit baru kita ambik."

"Sebab apa?Gold is gold what, you pun dah test tadi kan.."

"Sebab kita takut barang curi. Pernah jadi case."

"Habis kalau ada rantai lama-lama tak boleh jual lah? Resit dah tentu tak ada."

"Cik kena tukar dgn barang kita."

Dengan senyum sinis saya kata,"There...I got your point. You bukan takut barang curi, you nak bagi barang you berjual aje. Sebab kalau I tukar dengan barang, so-called rantai curi ni pun ada dalam simpanan you jugak. Masa ni you tak takut pulak dengan polis?"

Macam-macam jawapan merangkap alasan dia beri.

"Ok, takpe. You dah test tadi, 916 kan. Cuba you value kan kalau saya nak tolak."

Tekan-tekan calculator. "RM 5400.00".

Perbandingannya:

  • Public Gold kata emas 850 (from test machine), bagi harga RM5700.00.
  • Wah Chan kata emas 916 (manually tested), bagi harga RM5400.00.
Kesimpulan: Memang kedai emas akan putar belitkan keadaan dengan apa cara sekalipun, semata-mata untuk kaut keuntungan sebelah pihak. Harga jualan emas memanglah sedia tinggi, harga belian pulak gila-gila rendah. So, kalau anda ada barang kemas nak di 'let go' kan, contact lah saya. Saya akan tolak pada Public Gold & anda boleh tukar dengan jongkong untuk pelaburan yang lebih menguntungkan.




2 comments:

Hanum said...

std la tu... mcm time nak tukar barang kemas arwah mak aku, yg dah rosak / earing tinggal sebelah.. etc.. nak tak nak kita kena tukar/amik barang ngan kedai dia (sbb thn tu ko lom masuk PB lagi.. hehehe). kalo tak aku cari ko... hahahaa...

The GoldBankers said...

haaa...tadi aku jln2 kat metrojaya KK,nampak HABIB jewel,buying price for gold 999 rm105 je..rendah tul lah..ouhh,fyi,aku pun ambik kalo ko ada nk tolak brg kemas,harga tinggi..it's either you want cash or nk tukar dgn jongkong,it's up to you..